dinsdag 5 oktober 2010

Blog 2: Verkenning

Eerste verkenning van het project.

We spraken voor het eerst af op 24 juni 2010, de dag na het voorstellen van het project in de oude nmbs loodsen.
De algemeen directeur schetst het ontstaan van dit projectvoorstel: in deze buurt staan een aantal woontorens tegenover een relatief groot park dat weinig benut wordt. Door het creëren van toegevoegde waarde, wordt een bredere sociale mix bevorderd.

De algemeen directeur overloopt een aantal basisvragen:
• Wanneer start het project?
• Wat is de voorziene einddatum voor het project?
• Hoeveel mensuren kunnen /mogen erin geïnvesteerd worden?
• Wat met de zomervakantie als intermezzo?

De opdrachtstelling van het project roept volgende vragen op:
• Hoe zullen we het project definiëren?
• Wanneer zullen we tevreden zijn?
• Hoe zullen we het concept uitbouwen?
• In welke mate zullen de studenten eigen elementen aan het huidig concept toevoegen?
• Wie zal eventueel als expert gevraagd worden?
• Wie kan zo nodig bijspringen?
• Welk product moet afgeleverd worden?
• Wil de bedenker gelukkig gemaakt worden? Of willen we de bewoners gelukkig maken?
• Moeten we de noden en behoeften van de bewoners in kaart brengen?

Bij de uitvoering moet rekening gehouden worden met de tijd die de studenten erin kunnen investeren en met hoe dit project in het curriculum van de studenten ingebed wordt. De algemeen directeur zal deze informatie opvragen bij de OC van de opleiding.

Eerste brainstorm
• Het product zou een mooie paper kunnen zijn met een 3D-voorstelling
• Het product zou ook een maquette kunnen zijn
• Voor de maquette zou een beroep gedaan kunnen worden op het Prototype lab van bart Grimonprez
• Het zou goed zijn om de bewoners van de woonblokken en de aanliggende straten te bevragen naar hun behoeften  onderzoeken of een enquête zo maar afgenomen mag worden; wie stelt vragen op; vragen we hulp aan de studenten van sociaal werk …
• Het plaatsbezoek doet reeds een aantal ideeën opborrelen: het plein helt en is oneffen, wat balspelen bemoeilijkt. Verlichting van de speelzones zou leuk zijn voor de jongeren. Een waterfonteintje of een drankenstalletje zou fijn zijn. Misschien moeten er een afscherming van de straat komen. Duurzame netten voor volley of badminton kunnen ook. Op de vijver kunnen bootjes komen (aangedreven door zonne-energie), waterfietsen behoren tot de mogelijkheden, een brug over de vijver, een zwemstrook…

Eerste plannen
• De algemeen directeur zorgt voor een sessie met Becky Verthé of Lieven Couvreur van INNOWIZ
• De algemeen directeur onderzoekt hoe een budget ter beschikking van de studenten gesteld kan worden
• De algemeen directeur kijkt eveneens uit naar een ruimte waar aan de maquette gebouwd kan worden
• Dannie zal een reeks foto’s van het park maken, als visuele ondersteuning voor de studenten
• Dannie zal de studenten ook ondersteunen voor het opstellen van de vragenlijst en andere administratie
• Iedereen denkt dat een maquette het beste product zou zijn. Ze zou aan de pers voorgesteld worden en indien mogelijk ook aan de bewoners zelf.
• De studenten zullen eerst onderling verder brainstormen en het project verkennen. Zij koppelen terug aan Dannie. Het zou wenselijk zijn om vrij snel feedback te krijgen.
• Het vergaderverzoek wordt via een doodle verstuurd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten